Pædagogens rolle i et sådant forløb er at være planlægger og igangsætter for børnene, eller den målgruppe man arbejder med. Der lægger altså et væsentligt stykke forarbejde bag, inden man kan gennemføre forsøgene med børnene. Men der er både noget spændende og grænseoverskridende for børnene, når de skal stikke deres hånd ned til ting, som de i forvejen ikke ved hvad er, og når de mister en af deres sanser, i nedenstående tilfælde synssansen.
Her er de ting, som jeg tog med hjem fra skoven. Der er diverse blade, grankogler og forskellige planter.
I den ene "følepose" putter jeg grankogler, i den anden blade med tilhørende dyr :).
Her er statisten i gang med at føle sig frem.
Her er der gang i det andet forsøg, hvor der skal lugtes til 3 forskellige ting. De 2 af dem er fra biotopen, mens den tredje er fra køleskabet.
Her er noget, der åbenbart ikke lugter særligt godt :D.
Træstamme som jeg så på min biotop. Denne kan bruges som balancebom til at stimulere den vestibulære sans. Jeg prøvede selv, men det var svært at tage billeder samtidig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar